
Paardekooper
In 1919 opent J.C. Paardekooper een boek- en papierhandel in Rotterdam. Met groot succes, want vier generaties en diverse overnames later is ons familiebedrijf een wereldspeler in de verpakkingsmarkt. Er is in ruim honderd jaar tijd veel veranderd, behalve onze instelling. Persoonlijke aandacht, een hoge mate van betrokkenheid bij elk verpakkingsvraagstuk en ‘gewoon’ hard werken. Net als Paardekooper senior dat deed. Daar zijn wij groot mee geworden.
Door overnames van diverse verpakkingsbedrijven heeft Paardekooper onder leiding van Jan Paardekooper, derde generatie, een forse groei doorgemaakt. Onder andere Depa (2008), Halma Packaging (2011), Van der Windt Verpakking (2013), Broekhof Verpakkingen (2018) en recent Dillewijn Zwapak (2021) werden toegevoegd aan de Paardekooper familie.
Vandaag de dag leveren we aan ruim 75 landen en realiseren we een omzet van ruim 400 miljoen euro. In Europa werken ruim 750 medewerkers. Maar we hebben ook collega’s in Colombia, USA (Miami), China en Vietnam. In 2019 ontvingen we bij ons honderdjarig bestaan het predicaat Koninklijk. Een kroon op ons harde werken, waar we natuurlijk ontzettend trots op zijn.
Verpakken zit in ons DNA
Sinds 1919 bouwen wij met veel passie aan ons familiebedrijf. Met liefde voor verpakkingen is het ooit begonnen. En het is wat ons vandaag de dag nog steeds verbindt en trots maakt. Doorgegeven van generatie op generatie.
1919 | 1e generatie Jan Paardekooper
De historie van Paardekooper voert terug naar het jaar 1919, toen J.C. Paardekooper de eerste boek- & papierhandel in Rotterdam Charlois opende. Naast boeken werden er papieren verpakkingen verkocht. In de loop der jaren veranderde de papierhandel in een kleinschalige groothandel in verpakkingen.
1933 | 2e generatie Leendert Paardekooper
Leendert Paardekooper begon als kleine jongen in de winkel van zijn vader en loodste het bedrijf door de zware oorlogsjaren. Dapper koos hij de kant van het verzet waarvoor hij jaren later zelfs het verzetskruis kreeg. In de jaren die volgden groeide Paardekooper gestaag en verhuisde meerdere malen naar grotere locaties in Rotterdam.
1988 | 3e generatie Jan Paardekooper
Onder leiding van de derde generatie, Jan Paardekooper, heeft Paardekooper een enorme groei doorgemaakt. Door diverse fusies en overnames van o.a. Depa Disposables, Halma Packaging, Van der Windt Verpakking, Van der Gugten Verpakkingen en Broekhof Verpakkingen. Hierdoor is een mooi portfolio aan verpakkingen en marktsegmenten en een ijzersterke positie in de markt ontstaan.
2019 | 4e generatie Lyanne Paardekooper
In 2019 neemt Lyanne Paardekooper, vierde generatie, het stokje over van haar vader. Vanwege het 100-jarig bestaan ontvangt Paardekooper het Predicaat Koninklijk en ontstaat Koninklijke Paardekooper Group. Het is Lyannes ambitie om een gewaardeerd familiebedrijf te zijn en wereldspeler te worden op het gebied van duurzame en innovatieve verpakkingsoplossingen en -diensten. Paardekooper wil niet alleen vandaag maar ook morgen van betekenis zijn. Ook voor volgende generaties.
Vierde generatie Paardekooper
Mijn overgroot opa had dit nooit durven dromen, toen hij meer dan een eeuw geleden een kleinschalige boek- en papierhandel begon: onze familienaam verbonden aan één van de grootste verpakkingsbedrijven in Europa?! Of misschien ook wel, want ondernemen zit bij de Paardekoopers in het bloed. En als we ergens aan beginnen, dan gaan we ervoor.
Op rolschaatsen door het DC
Dit geldt ook voor mij. Ik vond het als klein meisje een feest om in de weekenden met mijn vader de zakelijke post op te halen. Wanneer ik op mijn rolschaatsen door het distributiecentrum reed, keek ik mijn ogen uit. Al die doosjes, zakjes en strikjes… Toen al wist ik wat ik later wilde worden. Ik heb de afgelopen jaren verschillende bedrijfsonderdelen doorlopen. En daar sta ik nu, als vierde generatie aan het roer van een onwijs mooi familiebedrijf, samen met mijn collega directieleden. Het is me gelukt en daar ben ik bijzonder trots op.
Duurzame toekomst
Wij zetten koers naar de volgende honderd jaar. Het zijn uitdagende tijden voor de verpakkingsbranche. Maatschappelijke vraagstukken en nieuwe wet- en regelgeving omtrent duurzaamheid vragen om nieuwe verpakkingsoplossingen. Wij maken onszelf proactief onderdeel van de oplossing voor een duurzame toekomst. Daarnaast krijgt de verpakking steeds meer aanzien als essentieel onderdeel van de merkbeleving. Deze uitdagingen zetten we proactief om in nieuwe kansen. Dat bereiken we niet alleen, maar samen met onze klanten, leveranciers en medewerkers. Samen werken we aan het verduurzamen van verpakkingen, met als doel een toekomstbestendig verpakkingsassortiment.